ایمیل پشتیبانی خرید: [email protected]

باکتریوفاژ – ویروس کشنده باکتری

میدونستین باکتری ها که عامل انواع بیماری‌ها هستند هم ممکنه خودشون مریض بشن؟!

میدونستین باکتری ها که عامل انواع بیماری‌ها هستند هم ممکنه خودشون مریض بشن؟! آره، واقعا میتونن مریض بشن و از این مریضی هم بمیرن! عامل این مریضی هم چیزی نیست جز موجودی بنام ” باکتریوفاژ ” که در واقع یک نوع ویروس است. این یعنی اینکه شاید بتونیم از این ویروس ها به عنوان درمان برای بیماری های عفونی استفاده کنیم. برای این کار باید این ویروس ها رو به حجم زیاد وارد بدن خودمون کنیم. اما به نظرتون تزریق خطرناکترین قاتل زمین، یک ویروس، به بدن خودمون کار عاقلانه‌ای است؟!  مگه آنتی بیوتیک چه مشکلی داره؟! برای فهمیدنش حتما این ویدئو را تماشا کنید.

۱۰,۰۰۰ تومانافزودن به سبد خرید

برای دانلود با خرید آن در تهیه مستندات بیشتر کمک کرده اید

میلیاردها ساله جنگی عظیم صورت گرفته که روزانه هزاران میلیارد کشته به جا میذاره، و ما حتی متوجه‌ش هم نمیشیم.

این جنگ توسط مرگبارترین موجود سیاره ما صورت می‌گیره:  باکتریوفاژها که مختصرا بهش فاژ هم میگن.

فاژ یک ویروسه، موجودی که نه جانداره و نه کاملا بی جان!  یه جورایی مثه یه نوع رباته.

سر این موجودات یه بیست وجهیه، که ینی ۲۰ تا سطح و ۳۰ تا لبه داره.

این بخش حاوی محتوای ژنی ویروسه که اغلب بر روی یک دم بلند که دارای رشته های پا-مانند هست سواره.

اگر تمام موجودات زمین از جمله باکتری ها رو باهم جمع کنیم، باز هم تعدادشون از تعداد فاژها بسیار کمتره!   اونا احتمالا هر جایی که موجود زنده‌ای باشه حضور دارن.

همین الآن میلیاردها ازونا روی دستا، توی روده و روی پلک شما وجود داره! این موضوع ممکنه نگرانتون کنه وقتی که بدونید فاژها یکی از عوامل اصلی مرگ و میر بر روی زمین هستن.  اما نگران نباشید… چراکه منظور مرگ و میر آدما نیست، اونا باکتریارو میکشن!

روزانه تا ۴۰% تمام باکتری های موجود در اقیانوس ها توسط فاژها کشته میشن.

اما فاژ نقص های اساسی‌ای هم داره!   مثلا اینکه مثل هر ویروس دیگه‌ای برای بقا و تولید مثل نیازمند یه موجود میزبانه.   در واقع ویروس ها چیزی جز یه مقدار ژن بسته بندی شده نیستن!

فاژها ها اختصاصی هستن، ینی اینکه یک فاژ بخصوص همیشه یک گونه خاص باکتری یا نهایتا گونه های شبیه به هم رو هدف قرار میده!

میتونید یک فاژ رو یه موشک کروز تصور کنید که فقط و فقط اعضای یه خانواده مشخص رو هدف قرار میده.

زمانی که فاژ طعمه خودشو پیدا کنه رشته های پا-مانند خودشو به قربانی وصل و با یه جور سرنگ سطحشو سوراخ میکنه. بعد با فشرده کردن بدنه خودش محتوای ژنی‌ش ور داخل طعمه تزریق میکنه. در عرض چند دقیقه… باکتری تصاحب میشه! حالا ژن ویروس، باکتری رو مجبور به تولید قطعات ویروس های جدید میکنه! این فرآیند تا زمانی که باکتری به طور کامل از فاژهای جدید پر بشه ادامه پیدا میکنه. در نهایت فاژها شروع به تولید اندولایزین میکنن. این آنزیم قدرتمند، باعث سوراخ شدن جداره باکتری میشه و با افزایش بیش از حد فشار داخلی باکتری ناگهان هر چی داخلشه از اون سوراخ بیرون میریزه و باکتری میمیره.

فاژهای جدید آزاد میشن و این چرخه ادامه پیدا میکنه!

در سال های اخیر باکتروفاژها توجه دومین قاتل روی زمین رو به خودشون جلب کردن:  انسان ها!

ما این اواخر شروع به تزریق اونا به داخل بدن خودمون کردیم، چراکه دیگه یجورایی مستاصل شدیم.

در گذشته یه خراش کوچیک یا مزه کردن یه چیز آلوده میتونست آدمو بکشه.   در واقع باکتری ها فاژهای ما بودن.  هیولاهای کوچولویی که بیرحمانه شکارمون میکردن!

اما حدود ۱۰۰ سال پیش یه راه مقابله طبیعی پیدا کردیم. به طور تصادفی یه نوع قارچ کشف کردیم که موادی تولید می‌کرد که باعث مرگ باکتری ها میشد:   آنتی‌بیوتیک ها،   ما ناگهان به یه ابرسلاح قدرتمند مسلح شده بودیم.

آنتی‌بیوتیک ها به قدری موثر بودن که باکتری ها دیگه به نظرمون هیولا نمیومدن.

حالا دیگه فقط افراد خیلی پیر و ضعیف رو میکشتن.    ما شروع به مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک ها کردیم تا جاییکه  باعث شد کاراییش رو از بین ببریم.

باکتری ها موجودات زنده هستن، در نتیجه تکامل پیدا کردن و یکی پس از دیگری شروع به مقاوم شدن نسبت به سلاح ما کردن. این موضوع ادامه پیدا کرد تا جایی که باعث بوجود اومدن ابرباکتری ها شدیم. باکتری هایی که تقریبا به هر چیزی که فکرشو بکنید مقاوم هستن.

همین الآن که دارید این ویدئو رو تماشا میکنین این مقاومت در سراسر جهان داره گسترش پیدا میکنه.

با این حساب ممکنه تا سال ۲۰۵۰ ابرباکتری ها از سرطان هم کشنده تر بشن!

و این ینی بازگشت روزایی که یه خراش یا یه عفونت ساده و یا تنها یک سرفه فرد دیگه میتونست باعث مرگ ما و کسایی که دوسشون داریم بشه.

تنها در آمریکا سالانه بیش از ۲۳،۰۰۰ نفر در اثر باکتری های مقاوم کشته میشن.

اما مشخص شد که فاژها، این رباتای کوچولوی قاتل، شاید بتونن نجاتمون بدن،

میتونیم اونارو به بدنمون تزریق کنیم تا عفونتو از بین ببرن.

صبر کنید، چطور ممکنه تزریق میلیون ها ویروس علیه عفونت به داخل بدن مفید باشه ؟!

فاژها قاتل های بسیار بسیار اختصاصی باکتری ها هستن، اونقدر اختصاصی که انسان ها نسبت بهشون کاملا ایمن هستن.

ساختار سلول ما خیلی با باکتری ها فرق داره، سلول های ما روزانه در معرض میلیاردها فاژ هستن ولی همیشه خیلی مسالمت آمیز از کنار هم رد میشن

مصرف آنتی‌بیوتیک مثل بمب بارون کردن باکتری ها میمونه، هر نوع باکتری که سر راه باشه کشته میشه، حتی باکتری های مفید داخل روده که بهشون نیاز داریم.    ولی فاژها مثل موشک های قابل کنترل هستن که فقط به هدف برخورد میکنن.

یه لحظه صبر کنید…  اگه از فاژها برای کشتن باکتری ها استفاده کنیم،  خب مثه قضیه آنتی‌بیوتیک بعد از یه مدت از راه تکامل به فاژا هم مقاوم نمیشن؟!

خب… به این راحتیا هم نیست، چون فاژها هم تکامل پیدا میکنن!   میلیون ها ساله که بین باکتری ها و فاژها جنگ تکاملی بوده و تا حالاش که فاژا کارشون خوب بوده.   این موضوع فاژو به سلاحی هوشمند تبدیل میکنه که مدام در حال بهتر شدنه.   ولی حتی اگرم باکتری ها بتونن نسبت به فاژهای ما مقاوم بشن، هنوزم شانس شکستشون رو داریم.

مشخص شده که باکتری ها برای اینکه حتی به تعداد کمی از فاژها مقاوم بشن، مجبورن که بیخیال مقاومتشون نسبت به آنتی‌بیوتیک ها بشن.     اینجوری دیگه باکتری ها نه راه پس دارن و نه راه پیش.

در واقع این روش الانشم روی یک بیمار که هیچ امید دیگه‌ای براش باقی نمونده بود تست شده.

باکتری “سودوموناس آئروژینوزا” که یکی از ترسناک ترین باکتری هاست، حفره قفسه سینشو آلوده کرده بود.

این باکتریا به طور طبیعی به اکثر آنتی‌بیوتیکا مقاومن و حتی تو یه محیط الکلی هم میتونن زنده بمونن.

بعد از سالها درد و رنج و عدم نتیجه روش های درمانی دیگه، اینبار چند هزار فاژ به همراه همون آنتی‌بیوتیک هایی که باکتری بهش مقاوم بود، مستقیما به حفره قفسه سینه این مرد تزریق شد.

بعد از چند هفته، عفونت به طور کامل از بین رفت!

متاسفانه این روش درمانی هنوز در مرحله آزمایشی قرار داره و شرکت های دارویی هنوز مایل به سرمایه گذاری میلیونی بر روی روش درمانی‌ای که هنوز رسما تایید نشده نیستن.   اما بلاخره شرایط داره تغییر میکنه!

در سال ۲۰۱۶ بزرگترین آزمایشای بالینی فاژها آغاز شد و همچنان این فاژها دارن توجه بیشتری رو به خودشون جلب میکنن!

و بهتره که بهش عادت کنیم، چراکه وقتشه که کم کم سلاح قدیمی‌مون ینی آنتی‌بیئوتیکا که دیگه کارایی زیادی نداره رو بذاریم تو قفسه و درشو ببندیم!    ممکنه ایده‌ی عجیبی به نظر بیاد، ولی تزریق کشنده ترین موجود جهان به داخل بدنمون میتونه میلیون ها جان رو نجات بده!

۰ پاسخ به "باکتریوفاژ - ویروس کشنده باکتری"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© دیاکو دانش افزار.

@DeyakoLTD

ما را در تلگرام دنبال کنید.

مشاهده کانال
بستن
X