ایمیل پشتیبانی خرید: [email protected]

غیرممکن هایی که در سیارات دیگر وجود دارند

6 اتفاق نادر در سیارات دیگر هستی

اینکه میگن غیرممکن وجود نداره واقعا از هر جهت صحت داره. خیلی چیزا هست که مایی که رو سیاره زمین زندگی می‌کنیم غیرممکن فرضشون می‌کنیم، ولی همون پدیده ممکنه در سیارات دیگه کاملا بدیهی باشه. مثلا پرواز کردن انسان بدون هیچ وسیله‌ای، یا وجود ابر در آسمان از جنس سنگ و یا حتی طوفان هایی که سرعتشون ده ها برابر سرعت صوت است.

برای مشاهده ۵ پدیده بسیار عجیب که در زمین ممکن نیست ولی در سیارات دیگر امری روزمره است این ویدئو را تماشا کنید.

۳,۱۸۰ مشاهده

۱۰,۰۰۰ تومانافزودن به سبد خرید

برای دانلود با خرید آن در تهیه مستندات بیشتر کمک کرده اید

پدیده هایی وجود داره که به هیچ وجه بر بروی سیاره ما ینی زمین امکان پذیر نیست. شاید با خودتون فکر کنید اگه اینجا رو زمین چیزی غیرممکن باشه پس قطعا هر جای دیگه‌ی جهان هم غیرممکنه.  اما در واقع اصلا اینطور نیست. جهان خیلی بیشتر از اون چیزی که کسی بتونه تصورشو بکنه عجیب غریبه!

بذارید با سایه ها شروع کنیم. بر روی زمین سایه شما همیشه به تنهایی شمارو دنبال میکنه و در واقع ما عادت کردیم که سایه‌مون رو یکه و تنها ببینیم، همونطور که سایه بقیه رو هم تنها میبینیم. اما این چیزی نیست که در تمام هستی به این شکل باشه!

ما یک سایه داریم چون تنها یک منبع اصلی نور برای زمین وجود داره، ینی خورشید.  اما چه اتفاقی میوفته اگه دو تا خورشید داشته باشیم؟!   سیاره ای که مثل سیاره تتوئین در فیلم جنگ ستارگان دو تا خورشید داشته باشه، هر روز دو تا غروب زیبا خواهد داشت و از طرفی هم هرکس به طور همزمان دو تا سایه داره.  در واقع یه همچین چیزی فقط در حد یه فیلم علمی-تخبلی بود، تا اینکه سیاره کِپلِر ۱۶-بی کشف شد، سیاره ای که واقعا دو تا خورشید داره!

اگه مثلا کسی یهو تله‌پورت بشه رو سطح این سیاره، خب از حرارت شدید و نبود هوا میمیره. ولی خب فرض کنیم با یه لباس محافظ مخصوص تله‌پرت بشه اونجا، در این صورت اون شخص میبینه که همزمان رو تا سایه داره!   اونجا بلاخره سایه تنهای شما میتونه یه دوست پیدا کنه!

مکان حیرت انگیز بعدی سیاره‌ای هست که کاملا با آب پوشیده شده، یه سیاره اقیانوسی به نام GJ12 14-b.

اندازه این سیاره چندین برابر زمینه و عملا اقیانوس آرام زمین در مقابلش بیشتر شبیه یه چاله آبه!

درسته که ۷۰% سطح زمین با آب پوشیده شده، ولی حجم آب زمین تنها ۰.۰۵% از کل حجم زمینه. به عبارت دیگه اگه زمینو به ۲۰۰۰ قسمت تقسیم کنیم تنها یک قسمتش رو آب تشکیل میده!  اما از کل حجم سیاره GJ12 14-b، ۱۰%ش آبه، و معنیش اینه که کل این سیاره با اقیانوسی به عمق صدها کیلومتر پوشیده شده.  بر روی زمین عمیق ترین قسمت اقیانوس تنها حدود ۱۱ کیلومتر عمق داره ولی با این حال در اعماق همین اقیانوس هم هیولاهای ترسناکی مثل این، یا وال های غول پیکری مثل این پیدا میشه.

در نتیجه، تصور کنید چه موجودات غول پیکر و ترسناکی ممکنه در اعماق اقیانوسی به عمق بیش از ۱۰ برابر اقیانوس ما میتونن وجود داشته باشن!  کی میتونه اگه با یه فضاپیما بر روی این سیاره فرود بیایم، با چه منظره خیره کننده‌ای ممکنه مواجه بشیم؟!

اما چیزی که میدونیم اینه که در اعماق این اقیانوس عظیم، ینی صدها کیلومتر زیر سطح آب، فشار آب به حدی زیاده که آب های کف این اقیانوس به شکل یه نوع یخ عجیب غریب به نام یخ ۷ در میان.

اون یخ شبیه این یخی که ما روی زمین میشناسیم نیست.  اون یخ به هیچ وجه سرد نیست، اما در عین حال کاملا جامده. بر روی زمین همچین یخی به طور طبیعی به وجود نمیاد، درست مثل پدیده عجیب بعدی که میخوایم در موردش بگیم.

 

وضعیت جوی بر روی زمین اغلب خشن و غیرقابل پیش‌بینیه. اما در مقایسه با دیگر سیارات جهان خیلیم رام و آرومه!

بذارید سیاره C.O.R.O.T-7b رو براتون مثال بزنم، جایی که بجای بارون آب، بارون سنگ وجود داره!

دلیل این پدیده اینه که نیمی از این سیاره در دمای ۲۶۰۰ درجه سانتیگارد میسوزه، در حایلکه نیمی دیگر اون بسیار سردتره و تنها ۱۷۷ درجه سانتیگراده.

گرمای نیمه‌ی داغ این سیاره به حدیه که باعث میشه سنگ ها و صخره ها به بخار تبدیل بشنو درست مانند زمانی که در زمین آب بخار میشه و در آسمان ابر تشکیل میده، در این سیاره ابرهایی از جنس سنگ گازی شکل تشکیل میشه!  این ابرها سنگ مایع یا همون مواد مذاب رو روی سیاره فرو میریزن، اما زمانی که این ابرها به سطح سرد این سیاره حرکت کنن، بارش های مذاب این ابرها تو هوا سرد میشن و تبدیل به سنگ سفت میشن و به شدت با سطح سیاره برخورد میکنن.

به نظر میاد این سیاره شبیه ترین مکان به جهنم در کل جهان باشه!  اما باید بگم یه سیاره دیگه هست که وضعیت آب و هواییش از اینم ترسناک تره!

این سیاره با نام HD 189 773-b شناخته میشه و در فاصله ۶۳ سال نوری از ما قرار داره و یکم از مشتری بزرگتره. این سیاره از دور فوق العاده زیبا به نظر میرسه، اما پشت این نقاب زیبا رازی خوفناک نهفته!

این ظاهر زیبا به خاطر اینه که اتمسفر این سیاره غالبا از ذرات سیلیکات که یجور شیشه هست تشکیل شده.  بادهای این سیاره دارای سرعت فوق العاده‌ی ۲ کیلومتر در ثانیه، معادل با ۷۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هستند. یعنی ۷ برابر سرعت صوت. دمای این سیاره به ۹۳۰ درجه سانتیگراد میرسه. اما مخوف ترین پدیده این مکان بارش شیشه از آسمان است. حالا میتونید تصور کنید وقتی این خرده شیشه ها در مسیر بادهایی با سرعت ۲ کیلومتر در ثانیه قرار بگیرن چه جهنمی به پا میشه!   این باد به حدی شدیده که اگه رو زمین اتفاق بیوفته میتونه در عرض ۵ ساعتو ۳۳ دقیقه کل زمینو دور بزنه و با وجود خورده شیشه های همراش، هرچی که سر راهش باشه تیکه تیکه میشه… حتی کوه ها!

حالا جالب تر میشه وقتی بگم حتی این طوفان هم در مقابل شدیدترین طوفانی که تا کنون در گیتی شناسایی شده، نسیمی بیش نیست!

دارم در مورد طوفان های سیاره HD 189 733-b صحبت میکنم.

این مورد یک سیاره گازیه که یک طرفش همیشه به سمت ستاره یا همون خورشید خودشه، در نتیجه حرارت این قسمت از سیاره به ۹۶۶ درجه سانتیگراد میرسه. اما نیمه‌ی تاریک این سیاره هم به شدت داغه و دماش به ۶۸۸ درجه سانتیگراد میرسه.  خب… چطور ممکنه نیمه‌ای که هیچوقت خورشید رو نمیبینه اینقدر داغ باشه؟!

پاسخ بادهای بسیار شدید این سایره هست که سرعتشون احتمالا به ۱۰ کیلومتر بر ثانیه، معادل با ۳۶،۰۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه.  یعنی  تقریبا ۲۹ برابر سرعت صوت!

برای درک این موضوع لازمه بدونید که سرعت شدید ترین طوفان ثبت شده زمین که در سال ۱۹۹۹ در اوکلاهاما اتفاق افتاد تنها ۴۸۴ کیلومتر در ساعت بود، ۷۳ بار ضعیف تر از طوفان های این سیاره‌ی خشن. در واقع همین الان که شما این ویدئو رو تماشا میکنید این طوفان ها در اون سیاره دارن میتازن!

اگه مثلا کسی با یه کایت تو مسیر این باد قرار بگیره و با فرض اینکه در کسری از ثانیه متلاشی نشه، میتونه در عرض ۱ ساعتو ۸ دقیقه کل زمینو دور بزنه!

اما شاید خارق العاده ترین مکان در همسایگی ما باشه، این مکان که تایتان نامیده میشه در واقع قمری متلعق به زحله.

اتمسفر این قمر به قدری غلیظه که ما تا سال ۲۰۰۵ نتونسته بودیم سطحشو ببینیم.  که اگه کنجاوید سطحشو ببینید… ایناهاش.    اما تایتان مکانی بسیار غیرعادیه!  این قمر دارای اتمسفر، رودخانه، دریاچه و حتی باران هست. درست مثل زمین.  اما دارای دمای استخوان شکن منفی ۱۷۹ درجه سانتیگراده. در این دما آب به سختی سنگ میشه و متان به صورت مایع در میاد.

تمام ابرها، رودخانه ها و دریاچه های این قمر از متان تشکیل شده که ترکیب اصلی گاز طبیعیه.

بشر تاکنون تنها موفق به بررسی ۲۰% از سطح تایتان شده، اما در همین بخش کوچک، حجم متان و نفت صدها برابر بیشتر از تمام متان و نفتیه که در کل زمین وجود داره.

در تایتان اونقدر حجم گاز طبیعیه زیاده که به معنای واقعی کلمه از آسمون میباره، این یعنی باران متان!    اینجا بهشته تاجران نفته!  و شایدم بهترین انگیزه برای سفر به این قمر همین باشه!

اما عجیب تر از همه این چیزا اینه که از نظر تئوری احتمالا شما میتونید در تایتان پرواز کنید!

اتمسفر این قمر بسیار غلیظه و جاذبه‌ش هم به قدر کافی ضعیفه که اگه شما یه جفت بال به دستاتون وصل کنید و با یه جهش به هوا بپرید با تکون دادن دستاتون میتونید درست مثل یه پرنده در هوا پرواز کنید و از دیدن مناظر فضایی، رودخانه ها و دریاچه ها لذت ببرید.

خب البته برای لذت بردن قطعا به یه جور لباس محافظ نیاز خواهید داشت، تا بتونید مثل رویاهاتون در آسمان پرواز کنید و چیزی رو تجربه کنید، که در زمین خودمون غیرممکنه.

۰ پاسخ به "غیرممکن هایی که در سیارات دیگر وجود دارند"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© دیاکو دانش افزار.

@DeyakoLTD

ما را در تلگرام دنبال کنید.

مشاهده کانال
بستن
X